Museums Vledder
Museums voor Valse Kunst, Moderne Glaskunst en Noord-Nederlandse Kunst

Nieuwsbrief 1803

Binnenkort gaat het nieuwe seizoen weer van start. Het is lange tijd stil geweest vanuit het bestuur. Onze communicatie liep niet altijd zoals het zou moeten, maar met deze nieuwsbrief maken we een nieuwe start en zal het bestuur wat vaker van zich laten horen. Dit jaar bestaan we 20 jaar, een jubileumjaar waar het bestuur zeker van zich zal laten horen.

Start van het museumseizoen in Vledder
De winter zit erop. In Museums Vledder is de afgelopen maanden hard gewerkt om bezoekers in het nieuwe seizoen te kunnen ontvangen. Tijdens de NLdoet dagen hebben zich weer veel vrijwilligers ingezet om het museum startklaar te maken. Zonder deze vrijwillige inzet zouden we niet kunnen functioneren, deze inzet wordt door het bestuur dan ook zeer gewaardeerd, waarvoor onze hartelijke dank. In de winkel en expositieruimte is de oude verlichting vervangen door nieuwe, duurzame LED-verlichting. Ook is de toiletgroep vernieuwd en met vereende krachten van een kleurtje voorzien. We starten dit jaar met de volgende expositie:

Expositie "DOUWE ELIAS veertig jaar schilder"
Van 31 maart tot en met 26 juni is in Museums Vledder werk te zien van Douwe Elias. Elias is een Friese kunstschilder, geboren in Leeuwarden in 1952. Vanaf 1985 woont en werkt hij in Franeker. Hij heeft tussen 1974 en 1979 zijn opleiding gevolgd aan Academie Minerva te Groningen. Op Academie Minerva kreeg hij onder andere les van Matthijs Röling en Jouke Wouda.

Het werk van Elias is jaarlijks te zien op de kunst- en antiekbeurs de PAN in Amsterdam en bij diverse galerieën. Ook is Elias’ werk permanent te vinden in zijn eigen galerie: Kantoor der Franeker Courant kunsten, gevestigd in Franeker, in de in 1909 gebouwde drukkerij Telenga, de plaats waar later ook de Franeker Courant werd gedrukt.

In 2003 kreeg Elias een grote overzichts-tentoonstelling (met boek) in het Drents Museum.

De ING heeft meer dan 100 werken in de collectie opgenomen. In 2005 heeft Koningin Beatrix voor hem geposeerd in opdracht van de Gemeente Leeuwarden.

Douwe Elias heeft een zeer herkenbare eigen stijl ontwikkeld waarin sfeer en dramatiek de centrale elementen vormen. Met een robuuste, losse verftoets en warme, intense kleuren tracht hij de emotie op het doek te vangen. Elias interpreteert de werkelijkheid op een persoonlijke wijze en werkt vaak bepaalde thema’s uit in series.

Elias schildert o.a. veel interieurs van cafés of restaurants waarin ouderwetse grandeur en vergane glorie centraal staan met, zoals een recensent schreef, “de kleur van weemoed”.

De kinderen met een verstandelijke handicap, die hij tegenkwam in de school waar zijn vader werkte, vormen een terugkerend onderwerp. Het leven van deze kinderen, in een geheel eigen kwetsbare wereld, intrigeert, inspireert en ontroert hem.

In Museums Vledder zullen veel van deze werken te zien zijn.

Expositie "Wie is er bang?" (mini tentoonstelling op 1e verdieping)
Wie is er bang voor abstracte kunst? Ik, zei de dader die in 1986 het werk Who’s Afraid of red, Yellow and Blue van Barnett Newman met een stanleymes te lijf ging. De mini tentoonstelling ‘Wie is er bang?’ in Museums Vledder probeert wat van die angst weg te nemen.

Tijdens de rondleidingen door de valse kunst in Museums Vledder ontstaat vaak de discussie: wat is kunst? Daarbij gaan veel mensen van de veronderstelling uit dat kunst een afbeelding van iets moet zijn. Dat is niet nodig, een kunstwerk kan ook het ‘ding an sich’ zijn. Je kunt van een landschap genieten, zonder er een overeenkomst met het een of ander in te zoeken. Zo ook met kunst, je kunt een voorwerp waarderen om wat het is, niet om wat het voor moet stellen.

Abstracte kunst is vaak het onderwerp van spot. ‘Dat kan mijn kleine zusje ook’ is een veel gehoorde opmerking. Er zijn zelfs mensen die boos worden of bang, zoals de man die het werk van Newman in het stedelijk kapot maakte. Van spot tot agressie, abstracte kunst roept allerlei negatieve emoties op die niet nodig zijn.

Met de tentoonstelling ‘Wie is er bang?’ wil Museums Vledder een poging doen die negatieve emoties wat te dempen door iets te vertellen over geschiedenis en de achtergronden van de abstracte kunst en te laten zien dat abstracte kunst juist een inspiratie kan zijn.

Vernieuwde Beeldentuin
Ook in het nieuwe seizoen is er van alles veranderd in de beeldentuin van Museums Vledder. Een aantal, van vorig seizoen bekende beelden blijven staan, maar de meeste objecten zijn nieuw.

Een van de nieuwe exposanten is Guus Hellegers uit Steggerda. Hellegers volgde een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1959-1964) en kreeg daarna een beurs voor het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij werkt als beeldhouwer in brons, steen en cortenstaal. Hellegers was een aantal jaren (1972-1975) kunstcriticus voor de Leeuwarder Courant, daarna was hij docent aan de Academie Minerva in Groningen van 1982 tot 1991. Hellegers ontving diverse prijzen, waaronder de Grand Prix van de Fédération Internationale de la Médaille (Fidem) in 1996 en de Hannie Mein Kunstprijs in 2006. Hij is ook medailleur en heeft diverse opdrachten gekregen voor zijn penningen.

Kunstenaar – smid Herbert Koekoek is ook nieuw in de beeldentuin. Hij werkt voornamelijk met cortenstaal. Zijn atelier lijkt meer op een metaal werkplaats; de ruimte is vooral gevuld met machines zoals las-apparaten, plasmasnijder, enkele walsen van uiteenlopend formaat, buigijzers, metaalzaagmachine, kolomboren, een groot formaat aambeeld, enkele werkbanken met kleinere machines en gereedschappen. En natuurlijk niet te vergeten een goede afzuig-installatie. Zijn Inspiratiebronnen zijn menselijke verhoudingen, menselijk gedrag, de planten- en dierenwereld  en de tuin rondom zijn boerderij.

Gjalt Blaauw volgde een opleiding aan Academie Minerva in de stad Groningen, waar hij les kreeg van onder anderen Karl Pelgrom. Na zijn opleiding sloot Gjalt Blaauw zich aan bij het Instituut voor Creatief Werk (ICW) in Finsterwolde. Het ICW maakte werk als groep, wie er wat gemaakt had was niet van belang. De groep bestond twee jaar.

Blaauw richtte zich vervolgens helemaal op steenhouwen. Zijn eerste werk 'Mannetje' (1972), werd in 1975 geplaatst in het Noorderplantsoen in Groningen. Na dit beeld stapte Blaauw af van het figuratieve werk en ging hij meer associatief werken. Hij stopte met het benoemen van zijn werken omdat mensen naar zijn mening hun eigen vrijheid hierin moesten hebben. Eind jaren tachtig ging Blaauw ook werken met plaatijzer. Werken van Blaauw zijn in Nederland onder andere te vinden in Assen, Groningen, Nijmegen, Voorburg en Zwijndrecht, daarbuiten in België en Frankrijk.

Irma Horstman komt uit Kampen, studeerde bij ARTEZ in Zwolle Het werk van Irma is geïnspireerd door het werk van Jean Arp, waarbij het bij de kunst niet gaat om het kopiëren van de natuur, maar er juist een product van is. In tegenstellingen tot haar calvinistische opvoeding, waarbij het woord de bron van alles is, maakt ze werk waarbij de titel pas ontstaat als het werk af is. In 2017 kreeg Horstman de kunstprijs van de stad Kampen.

De kunst van Hilke Dijk uit Nieuwehorne is zeer verrassend. In Vledder kennen we zijn werk van de kunstproeverij. Hij gebruikt Objet trouvé, maar maakt ook werk naar aanleiding van associatie. In de beeldentuin zijn twee beelden van zijn hand te zien, zeer verschillend in vorm, maar passend op hun locatie.

De beelden van Jan Piet van den Berg, Peter Bergenhenegouwen en Henk Slomp zijn ook dit jaar weer te bewonderen in de beeldentuin.

Vul dan onderstaand formulier in, selecteer 'Bezoeker' en u ontvangt onze nieuwsbrief